projekty realizowane

OPEROWE PODRÓŻE STANISŁAWA MONIUSZKI

O projekcie:

Rok 2019 jest dla świata polskiej muzyki szczególny. Na ten czas przypada 200-setna rocznica urodzin Moniuszki, kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej. Projekt “Operowe podróże Stanisława Moniuszki” ma na celu zaprezentowanie szerszego kontekstu jego twórczości. Publiczności znany jest przede wszystkim z dzieł takich jak “Halka” czy “Straszny Dwór”, jednak jego dorobek artystyczny zawiera również liczne pieśni, operetki, balety czy utwory symfoniczne i religijne, charakteryzujące się wysokim poziomem, nieodbiegającym od ówczesnych standardów muzycznych Europy. Gdy wspomina się Moniuszkę zazwyczaj podkreśla się patriotyczne aspekty jego twórczych działań, nie można jednak zapominać, iż - choć ideologicznie były one przesiąknięte duchem narodowym - pod kątem formalnym wpisywały się w nurt opery światowej, z której artysta się uczył i czerpał, by stworzyć własny, niepowtarzalny styl. Nauki pobierał m.in. w Mińsku, Berlinie czy Wilnie, w Wiedniu zapoznawał się z najnowszymi trendami muzyki operowej, w późniejszych latach wiele podróżował po Europie, gdzie zaznajomił się twórczością takich artystów jak Gounod, Auber czy Rossini oraz nawiązał bliskie znajomości m.in. z Lisztem czy Smetaną.

Podczas naszych koncertów przemierzymy operową mapę XIX-wiecznej Europy śladami Stanisława Moniuszki. Usłyszymy utwory najznamienitszych artystów tamtych czasów, na których tle zabrzmią kompozycje polskiego twórcy. Dzięki temu muzycznemu porównaniu będzie można jeszcze lepiej zrozumieć jego dorobek i jeszcze wyraźniej usłyszeć na jak wysokim poziomie plasuje się on wśród najsłynniejszych przykładów światowej opery, przy jednoczesnym zachowaniu charakterystycznego, niepowtarzalnego stylu mocno osadzonego w rodzimej kulturze.

Koncert wykonają polscy artyści dobrze znani publiczności - solistka opery łódzkiej Agnieszka Makówka oraz pianista - Jan Przepałkowski. W repertuarze znajdą się zarówno słynne jak i mniej znane utwory Stanisława Moniuszki a także arie operowe kompozytorów jemu współczesnych- m.in. Rossiniego, Dionizettiego, Bizeta. Zabrzmi również utwór fortepianowy pochodzący z opery Rigoletto.

Agnieszka Makówka – mezzosopran - ukończyła studia w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz studia podyplomowe w „Mozarteum" w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest zdobywczynią wielu nagród i wyróżnień artystycznych. W 1992 roku zdobyła II nagrodę w Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju a w 1994 r. otrzymała wyróżnienie w Konkursie im. Roberta Schumana w Zwickau (Niemcy). Niespełna rok później została laureatką III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1997 r. otrzymała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlowych Warach, w 2000 r. zdobyła nagrodę Polskiej Akademii Nauk, a w 2006 r. za całokształt działalności artystycznej otrzymała nagrodę od Marszałka Województwa Łódzkiego. Dzięki swoim umiejętnościom aktorskim i szerokiemu wachlarzowi możliwości wokalnych w ostatnich sezonach była obsadzona aż w 22 tytułach operowych, w tym zaśpiewała w ośmiu premierowych wystawieniach spektakli: w roku 2006 można ją było usłyszeć w tytułowej partii w Carmen Georgesa Bizeta oraz partii Cherubina w Weselu Figara W.A. Mozarta, w 2007 roku jako Bronię w Hrabinie Stanisława Moniuszki, a w 2008 roku wcieliła się w postać Papageny w Czarodziejskim flecie Mozarta, Olgi w Onieginie Piotra Czajkowskiego oraz Izabelli we Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego. Szczególnie udany był dla niej rok 2010, w którym z ogromnym powodzeniem wystąpiła m.in. w partii Jeżibaby w Rusałce A. Dvoraka, a także w światowej prapremierze opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa Marty Ptaszyńskiej w inscenizacji Tomasza Koniny, gdzie zaśpiewała główną partię – George Sand, zdobywając wiele znakomitych recenzji i uznanie krytyków. W tym samym roku Agnieszka Makówka zaśpiewała również w premierze Damy pikowej Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, która była współprodukowana z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie oraz The Israeli Opera TEL-AVIV-YAFO. Poza repertuarem operowym artystkę można również podziwiać w cyklach koncertów organizowanych przez Teatr Wielki w Łodzi.

Jan Przepałkowski – pianista - absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia ukończył na wspomnianej uczelni pod kierunkiem profesora Cezarego Saneckiego. Swe umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich w Polsce, we Włoszech i Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem znakomitych pedagogów. Brał udział w wielu konkursach fortepianowych w Polsce (m.in. Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim im. Władysława Kędry, w Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej czy Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Fortepianowej w Łowiczu) i za granicą (we Francji i Hiszpanii), zdobywając nagrody i wyróżnienia. Jako reprezentant łódzkiej Akademii Muzycznej wystąpił na „Koncercie Roku”, który miał charakter konkursu najlepszych studentów polskich akademii muzycznych a także na prestiżowych festiwalach (Festiwalu Polskich Akademii Muzycznych, Międzynarodowym Festiwalu „Strawiński i Ukraina”, Artur Rubinstein Festival). Grał liczne koncerty solowe oraz recitale (m.in. w Żelazowej Woli w ramach znanego cyklu koncertów „Prezentacje”). W 2018 roku koncertował w różnych miastach w kraju w ramach projektu „Polska Chopina”, realizowanym z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości. W roku 2019 zagra cykl recitali fortepianowych w ramach projektu „Mistrzowie Fortepianu”.

MISTRZOWIE FORTEPIANU

O projekcie:

Projekt Fundacji Sztuki „Mistrzowie Fortepianu” ma na celu zabranie odbiorców w niezwykłą, pełną emocji podróż po świecie muzyki fortepianowej, w której przewodnikami będą najbardziej znani i cenieni kompozytorzy. Ich twórczość pokonuje czas i przestrzeń, inspirując kolejne pokolenia artystów i dotykając duszy odbiorców. To właśnie Mistrzowie Fortepianu – pianiści, którzy potrafili w idealnej harmonii połączyć wirtuozerię techniczna z głębią przekazu osobistego obrazu świata i swojego bogatego, choć często skomplikowanego, życia wewnętrznego. Do takich kompozytorów zaliczyć można każdego z autorów prezentowanych w projekcie „Mistrzowie Fortepianu” – Amadeusza Mozarta, Fryderyka Chopina, Franciszka Liszta i Siergieja Rachmaninowa. Choć pochodzą oni z różnych światów – innych czasów, krajów i kręgów kulturowych - łączy ich jedno - wszyscy wybrali fortepian jako instrument, który w najdoskonalszy sposób był w stanie odzwierciedlić ich wnętrze i wyrazić treści, jakie chcieli przekazać odbiorcom. Uniwersalizm ich kompozycji i tkwiąca w nich siła mogą pozwolić dziś także nam – ludziom XXI wieku - doświadczyć swoistego katharsis. Projekt „Mistrzowe Fortepianu” daje słuchaczom możliwość osobistego przekonania się o mocy tkwiącej w ich dziełach oraz doświadczenia efektu ich oddziaływania – poruszającego, oczyszczającego, przemieniającego. Dziś – może bardziej niż kiedykolwiek – potrzeba nam zatrzymania się i wejścia w głąb siebie samych, odświeżenia swojej wrażliwości i wydobycia skrywanych uczuć i emocji, co doskonale udaje się osiągnąć ferii płynących z fortepianu dźwięków ułożonych w doskonałe kompozycje.

Koncerty wykona pianista, który choć młody, jest już popularny w świecie polskiej muzyki fortepianowej - Jan Przepałkowski. Podobnie jak Mistrzowie Fortepianu – znany jest z kunsztu technicznego jak i z wyjątkowej intensywności energii i uczuć płynących z jego muzyki. Koncerty Jana Przepałkowskiego, zazwyczaj kończące się owacjami na stojąco, to pełna pasji przygoda ze światem dźwięków i emocji. Muzyki Mistrzów Fortepianu w jego wykonaniu trudno  po prostu „posłuchać” – to coś, co trzeba i należy przeżyć..

Jan Przepałkowski – pianista - absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia ukończył na wspomnianej uczelni pod kierunkiem profesora Cezarego Saneckiego. Swe umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich w Polsce, we Włoszech i Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem znakomitych pedagogów. Brał udział w wielu konkursach fortepianowych w Polsce (m.in. Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim im. Władysława Kędry, w Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej czy Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Fortepianowej w Łowiczu) i za granicą (we Francji i Hiszpanii), zdobywając nagrody i wyróżnienia. Jako reprezentant łódzkiej Akademii Muzycznej wystąpił na „Koncercie Roku”, który miał charakter konkursu najlepszych studentów polskich akademii muzycznych a także na prestiżowych festiwalach (Festiwalu Polskich Akademii Muzycznych, Międzynarodowym Festiwalu „Strawiński i Ukraina”, Artur Rubinstein Festival). Grał liczne koncerty solowe oraz recitale (m.in. w Żelazowej Woli w ramach znanego cyklu koncertów „Prezentacje”). W 2018 roku koncertował w różnych miastach w kraju w ramach projektu „Polska Chopina”, realizowanym z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości. W roku 2019 zagra cykl recitali fortepianowych w ramach projektu „Mistrzowie Fortepianu”.